Alleen de kleur klopt niet

[Over Malcolm Daniel (red.): The photographs of Édouard Baldus]

 Foto: De brug bij Hastingues in 1861 gefotografeerd door de Fransman Édouard Baldus. Het is een van de 177 schitterende historische foto's opgenomen in een monumentale en gedegen monografie over zijn werk. Het bevat maar liefst 12 appendices, waaronder Baldus' verhandeling uit 1852 over het maken van fotonegatieven en positieven die zo gedetailleerd is dat je direct zélf met de chemiedoos zou willen gaan experimenteren. Vanwege zijn esthetische vermogen en grote technische vaardigheid bij het vastleggen van architectuur en landschap mag Baldus (1813-1889) een van de sleutelfiguren uit de begindagen van de (Franse) fotografie worden genoemd. Zijn prestaties krijgen extra reliëf wanneer je beseft dat de fotografie in zijn tijd nog maar in de kinderschoenen stond: de 'officiële uitvinding' van het medium dateert van 1839.
Baldus, die zijn loopbaan zoals veel foto-pioniers begon als schilder, nam deel aan de eerste ooit door een overheid verstrekte fotografieopdracht (de Mission Héliographique uit 1851) waarvoor hij historische monumenten vastlegde. Het resultaat was zo succesvol dat Napoleon III hem de bouw van het nieuwe Louvre liet fotograferen, en baron James de Rothschild hem de opdracht gaf een album samen te stellen over de Chemin de Fer du Nord, de pas aangelegde spoorlijn van Boulogne naar Parijs. Samen met zijn in 1861 gemaakte album over de spoorverbinding van Parijs via Lyon naar de Middellandse Zee, is het een van de eerste documenten over het moderne landschap. Stations, bruggen, viaducten en tunnels bepalen het aanzien.
De reproducties in het boek zijn perfect, alleen de kleur klopt niet: historische foto's hebben origineel geen bruine maar een kastanjepaarse tint. [in: NRC Handelsblad, 4feb1995]