De kaartenrekken goed gevuld

[Over Keith F. Davies: An American Century of Photography, from Dry-plate to Digital. The Hallmark Photographic Collection]

Garry Winogrand wist als geen ander de chaos van het straatleven in beeld te brengen, zoals in deze nog altijd vermakelijke Hard Hat Rally uit 1969. Met zijn snapshot-achtige foto's was hij een van de toonaangevende figuren in de Amerikaanse fotografie in de jaren zeventig, en hij ontbreekt dan ook niet in An American Century of Photography, een historisch overzichtswerk met het formaat en het gewicht van een stoeptegel dat gebaseerd is op de fotocollectie van de Amerikaanse kaartenfabrikant Hallmark Inc.
De Hallmark-collectie, met de aanleg werd in 1946 begonnen, omvat inmiddels 2600 foto's waarvan er in dit boek ruim 300 prachtig zijn afgebeeld; van Edward Curtis' indianen-foto's, Alfred Stieglitz' portretten van Georgia O'Keeffe en de al even beroemde Powerhouse Mechanic van Lewis Hine tot werken van Paul Strand, Ansel Adams, Walker Evans, Robert Frank en Robert Mapplethorpe.
In vier doorwrochte essays schetst samensteller Keith F. Davies in chronologische lijn de ontwikkeling van het medium, van de omfloerste, schilderachtige fotografie van de Photo Secessionisten onder aanvoering van Alfred Stieglitz, via de Nieuwe Zakelijkheid uit jaren twintig en de documentaire fotografie uit de naoorlogse jaren tot de experimenteerlust in en met het beeld van de afgelopen drie decennia.
Waarom legt een kaartenfabrikant een fotocollectie aan? Om het creatieve vermogen van de onderneming tot uitdrukking te brengen, schrijft de president-directeur in het voorwoord. Dat hij daaronder ook het commerciële verstaat mag worden afgeleid uit zijn opmerking dat de aanwinsten voor de collectie worden geëxposeerd in een Hallmark warenhuis, en sinds kort ook in een heus museum. De kaartenrekken in de museumwinkel zullen ongetwijfdel goed gevuld zijn, al doet dat aan de kwaliteit van dit boek weinig af. [NRC Handelsblad, 16sep1995]