Drie kleutertjes, groot hek

[Over: Mariëtte Haveman e.a., Werk. De Randstad fotocollectie]

Foto's hebben over het algemeen een nogal pedant soort vanzelfsprekendheid. Alles en iedereen staat erop alsof het de bedoeling was, en slechts zelden kun je je voorstellen dat het er ook anders uit had kunnen zien. Dat neemt niet weg dat fotografie van toevalligheden aan elkaar hangt. Neem nu deze foto (het origineel is in kleur) van Hans Aarsman, in 1988 gemaakt op een scheepswerf in het Groningse Waterhuizen en ondanks de jonge leeftijd terecht al gerekend tot de klassiekers van de Nederlandse fotografie.
Voor het vastleggen van de tewaterlating van de coaster Majestic was Aarsman op een van de hangars op de werf geklommen, in de veronderstelling dat het schip zijwaarts van de helling zou rollen zoals op de werven rond het Winschoterdiep gebruikelijk is. Kort voor het moment suprême hoorde hij echter dat het schip ditmaal achteruit het water in zou glijden. Weg idee, weg foto. Hij vroeg zich af wat hij nog te zoeken had op het dak, toen hij opeens de mannen op de voorsteven zag: drie kleutertjes op een veel te groot hek. Het was een kwestie van seconden - hij draaide zijn camera (zo'n groot formaat technische camera waarmee het gewoonlijk nogal bewerkelijk foto's maken is) en drukte af.

Foto en anekdote staan in het mooie en mooi uitgevoerde boek waarin uitzendbureau Randstad haar fotocollectie rond het thema Werk voor het voetlicht brengt. De collectie bevat de meest uiteenlopende foto's; van montages en geënsceneerde fotografie tot portretten (een koerier op Wall Street van Rineke Dijkstra, een nettenboeter van Marlo Broekmans) en klassieke documentaire fotografie (staalarbeiders in de Hoogovens van Eva Besnyö, Cor Jarings monumentale Amsterdamse havenarbeiders). Vijfendertig foto's (waaronder die van Aarsman) zijn op groot formaat in het boek opgenomen, aan het slot worden alle 77 foto's uit de collectie nog eens klein afgebeeld. [NRC handelsblad, 24feb1996]