Speed Graphic

[Over: Arthur Fellig: Weegee's New York, Photographs 1935-1960]

Hij komt in menig Hollywood-film uit de jaren vijftig voor: de snelle, gewiekste en steevast wat morsige persfotograaf, de op een koffiemolen lijkende Speed Graphic (met flits uiteraard) nonchalant bungelend tussen de panden van zijn regenjas. Of ze nu een gleufhoed droegen of niet, sigaren rookten of sigaretten, altijd leken die mannen op elkaar. En dat was geen toeval want stuk voor stuk waren ze gemodelleerd naar een en dezelfde persoon: de in zijn tijd immens populaire Arthur Fellig, beter bekend als Weegee of 'Weegee The Famous', zoals hij zichzelf noemde in het stempel op zijn foto's.

Fellig (1899-1968), begonnen als straatfotograaf in de armoedige Lower East Side van New York waar hij kinderen portretteerde op een gehuurde ezel, legde zich vanaf het midden van de jaren dertig toe op het fotograferen van het Newyorkse nachtleven, met zijn moorden en bendeoorlogen, branden en verkeersongelukken. Dankzij een feilloos gevoel voor nieuwsvermaak en de politieradio die hij als eerste fotograaf in zijn auto kreeg, wist hij zijn collega's (en soms ook de poltie zelf) te verslaan. Zoals bij deze brand, die een nogal humoristische wending krijgt door het reclameopschrift halverwege de gevel.

De foto is afkomstig uit Weegee's New York, een lijvige maar ietwat rommelige reprint van een oorspronkelijk uit 1982 stammend boek, dat behalve de eerder genoemde onderwerpen onder meer ook een keuze bevat uit zijn foto's van Coney Island, jazzclubs, bioscooppubliek (stiekem gemaakt met een infraroodcamera) en het leven achter de schermen van stripteasetenten. Het biedt een ongeëvenaard inkijkje in het haveloze klokhuis van The Big Apple. In later jaren vertrok Fellig naar Hollywood waar hij optrad als adviseur en ook zelf enkele filmrollen speelde, waaronder natuurlijk ook die van een wat morsige, sigaren rokende straatschuimer in een regenjas. [NRC Handelsblad, 6apr1996]