Dagelijkse kost


De Daily News in New York, opgericht in 1919 en een van de eerste tabloids ter wereld, noemt zichzelf nog altijd graag New Yorks `picture newspaper'. Als zodanig heeft de krant altijd ruim aandacht besteed aan misdaad, moord en doodslag. Het was een revolverblad, aldus fotograaf Arthur Fellig, bekend geworden onder zijn pseudoniem Weegee. `Hoe meer seks en bloed hoe beter', schreef hij in een van zijn autobiografische verhalen. Het hoorde bij het vaste ontbijt van de New-Yorker.

Weegee, die internationale faam verwierf met zijn foto's van het gewelddadige wel en wee van de stad, publiceerde in de jaren dertig regelmatig in het blad. Maar hij was bij lange na niet de enige. Van de ruim 130 foto's in New York Noir, Crime Photos from the Daily News Archive is er welgeteld één van zijn hand, gemaakt van een zojuist neergemaaide gangster op de stoep van een Italiaans restaurant. De overige zijn gemaakt door
fotografen die in vaste dienst waren van de krant (en wier naam daarom kennelijk niet in de annalen hoefde te worden vastgelegd) of door freelancers waarvan weinig meer dan de achternaam bewaard is gebleven: McCory, Costa, Detrick, Boesser.

Hoewel de foto's in het boek (gekozen uit de ruim zes miljoen foto's in het archief) de periode van de jaren twintig tot en met zestig beslaan, ligt de nadruk op de jaren dertig, waarin de bende-oorlogen vrijwel dagelijks slachtoffers eisten. Die foto's zijn op de keper beschouwd varianten op die van Weegee waarbij de stoep vervangen is door een parkeerplaats, een steegje, een auto of een restaurant. En soms door een willekeurige combinatie van die eindstations, zoals op de foto die fotograaf Wallace op maakte bij de ingang van Paramount Manor (`Hotel of Happiness') en waarop het slachtoffer van de dag nog deels in zijn auto ligt.

De schietpartijen zelf konden niet gefotografeerd worden, maar om het publiek een indruk te geven liet de redactie in de beginjaren nog wel eens een tekening in een foto monteren tot een fotostripverhaal vol rokende pistolen en grimmige gezichtsuitdrukkingen. In voorkomende gevallen namen de fotografen hun toevlucht tot trucs. Zoals Tom Howard die in 1928 met een aan zijn enkel vastgebonden camera de executie van Ruth Snyder fotografeerde. Goede contacten met de politie hielpen ook. Zo kon Robert Weyer in 1943 de man fotograferen in de huiskamer waarin hij even tevoren zijn vrouw had doodgeschoten. Zij ligt keurig opgebaard op het bed, hij zit in zijn met bloed besmeurde overhemd en het hoofd in zijn geboeide handen in de schommelstoel ernaast. Het is niet de enige foto met een hoog theatraal gehalte.

-----

Over: New York Noir. Crime Photos from the Daily News Archive
Verschenen in NRC Handelsblad, 5 mei 2000
[Foto: Tom Howard, de executie van Ruth Snyder]