Genereus


Jenny R. heeft een paardenstaart. Eentje van lang blond haar tot aan haar tenen. Een paardenstaart van water!
Wat is de werkelijkheid toch genereus - als je er oog voor hebt. Ook in 1930 al, op het strand van Zandvoort, voor een fotograaf die nog lang geen fotograaf is. 
Veertien is hij tenslotte nog maar. Een jongen. Maar een ladies-man in de dop, dat zie je.

De jeugdfoto van een fotograaf, zou je deze foto kunnen noemen. Een foto van iemand die zijn leven lang vrouwen zal fotograferen, al dan niet met vogelkooitjes, als etalagepop, gesolariseerd, ’s nachts, naakt, close-up, met of zonder handschoenen.
Maar nee, zo zit het niet bij Emiel van Moerkerken. 
Want zo zit het: in 1935 voltooit hij zijn filmopleiding en vanaf dat moment is hij voor de rest van zijn leven een cineast die bedrijfsfilms en documentaires maakt en werkt voor de VPRO en de VARA en ondertussen op eigen initiatief experimentele films schiet zoals Volgend jaar in Holysloot (1983), een hilarische aaneenschakeling van ultrakorte scènes waarin hij zichzelf als blinde de halve wereld over laat strompelen. 

En dat is dan nog maar één kant van het verhaal. Want ondertussen is diezelfde Van Moerkerken schrijver
onder het pseudoniem Eric Terduyn. Maker van ongebruikelijke constructies uit alledaagse voorwerpen, iets wat hij heeft geleerd van surrealisten die hij in zijn jeugd leert kennen in Parijs. En oh ja, psycholoog. Ook dat nog.

En ondertussen is diezelfde Emiel van Moerkerken fotograaf. 
Een fotograaf die midden jaren dertig in Parijs bevriend raakt met de nachtelijke straatschuimer Brassaï en met de alleskunner Man Ray. Die in 1947 Reportages in licht en schaduw maakt, het eerste strikt monografische Nederlandse fotoboek. Die ook een fotoboek over Amsterdam maakt. Die in de jaren zestig zijn damesfoto's levert aan het 'blootblad' Gandalf en tegelijkertijd reportagefoto's levert aan de Strijdkreet van het Leger des Heils. Die een buitenbeentje zal blijven tussen zijn generatiegenoten en de grote thema's van zijn naoorlogse tijd - woningnood, wederopbouw, soberheid, ontluikende welvaart - hooguit zal aanstippen. 
Een ongrijpbare man. Een veelvraat. Een nieuwsgierige en vrolijke man, zeggen zij die hem persoonlijk gekend hebben.
Je gelooft het graag, kijkend naar de foto uit 1930 van Jenny R. met haar paardenstaart van water.

----

Genereus verscheen op papier in het boek Fotoverhalen [Lecturis / Fotomuseum Den Haag, 2014]
Foto: Emiel van Moerkerken, Jenny R. te Zandvoort [1930], collectie Gemeentemuseum Den Haag.