Hoedje van papier [11] : Wereldkundig



heer,

Bij deze mijn personalia, Philippina M. Bloom, oud 22, geboren bij Rotterdam nu woonachtig te den haag. Na de mulo een onvoltooide opleiding aan de Koninklijke en Vrije academie van Beeldende Kunsten plus een blauwe maandag kantoor. Lengte 1.76 m. Maten 88-65-91. dijbeen 49 kuit 32 enkel 21 pols 15 en hals 33. alstublieft.
Ik kan me inderdaad voorstellen dat veel mensen een beetje vreemd tegenover het blootlopen van mijn staan.

Maar laten we voorop stellen dat ik geen nudiste ben, geen narciste, exhibitioniste, hoer of wat dan ook. Ik ben gewoon Phil net als Annie of Marietje. Zij hadden net zo goed in mijn plaats kunnen staan.
Ik heb misschien iets minder schaamtegevoel dan u, of ik denk toevallig iets makkelijker over deze zaken.

Verder weet ik het niet.
Het spijt me.
Misschien kan je zo het een en ander samenvoegen …. Of zo
Ik heb al in jaren geen brieven geschreven.

De groetjes Phil

We lezen het in De Gekke Wereld van Hoepla, (Beeld)verslag van ‘n Tvpisode, samengesteld door Hans Verhagen, in 1968 verschenen bij de Bezige Bij.
Hierbij ook even het Eerste Hoofdstuk, voor de jongere lezers.

Hoepla is driemaal op de buis geweest, op 28 juli, 9 oktober en 23 november 1967. Toen op 8 januari het vierde programma op het scherm zou komen, stemde een rekord aantal kijkers tevergeefs af. Verwarring en angst achter de schermen waren toen zo hoog gestegen, dat men niets anders wist te doen dan uitzending uitstellen; het berucht geworden Hoepla-trio wed door een omroepdirekteur de deur gewezen. Wat was er gebeurd?
Een omroepvereniging wil een jongerenprogramma. En ditmaal komt er niet zo’n programma als men graag voor Jongeren gemaakt ziet, een samenraapsel van knullig vervaardigde saaiheden met ‘biet’ als toegift, jolig gepresenteerd door de braafste kinderen van de klas. Hoepla werd een programma niet alleen voor, maar wel alleen dóór jongeren d.w.z. Vertegenwoordigers van een naoorlogse generatie. Hoepla stemde af op een golflengte die in de tv-wereld nog niet aan de beurt was geweest
Wat er toen gebeurde kunt u allemaal lezen in dit boek.

Het is maar dat u het weet.
Wat u ook moet weten als u jong bent: in oktober 1967 verscheen de 21-jarige Phil Bloom geheel naakt in het VPRO-programma Hoepla, wat een baanbrekende primeur voor de Nederlandse televisie was. Het leidde tot grote commotie en zelfs tot vragen in de Tweede Kamer.
De rest zoekt u vast zelf wel uit.

Wat betreft die brief van Philippina M. Bloom: er is een meneer, hij is fotograaf, hij zoekt haar. Hij schreef een brief, ook de brief staat in het boek. Hij heeft een tiental albums samengesteld, uitsluitend voor buitenlands gebruik: alleen naaktfiguren, in alle mogelijke standen en houdingen.
En schrijft: ‘t Was tot volle tevredenheid en heeft aardig wat opgeleverd. ‘t Was alleen bestemd voor de ‘hoge kringen’, die betalen konden en wilden. En nu heb ik weer een opdracht gekregen uit Denemarken: een 30 tal foto’s van naakten. En nu dacht ik aan jou, Phil. Er wordt alleen gevraagd: geile foto’s waarop duidelijk je kut en je holletje uitkomen.

Hij wil wel 5000 gulden betalen.
Zij moet er maar met niemand over praten, schrijft hij: ‘t Behoeft niet wereldkundig te worden.

-----

Hoedje van papier verschijnt onregelmatig en wordt geschreven naar aanleiding van vondsten in de voorraad waardevol oud papier van antiquariaat Berger & de Vries in Groningen.
Hoedje van papier verschijnt (nog) niet op papier.
Aflevering 11 : december 2010

Foto: Peter van de Velde (a.k.a. Peter Dicampos), 1936-2016