Als er iets is dat indruk maakt in de foto’s van
Leonard Freed dan is het wel dat ze zo onnadrukkelijk zijn. Maar die eenvoud
is, zoals zo vaak, bedrieglijk.
Je zou het bijna kunnen missen in deze foto: die
meneer rechts, leunend met zijn linkerarm op de schouder van de mevrouw in de
verpleegstersjurk, en die meneer op de voorgrond, leunend met zijn rechterarm
op zijn stok - alsof ze gespiegeld zijn. Net als de houding van die leunende
arm rechts en die vrije arm links. En ook al staan er vijf mensen op de foto,
toch zie je eigenlijk drie verschillende setjes, want de man en de vrouw horen
alleen al door hun rolstoel óók een beetje bij elkaar.
En waar gaat het om? Er wordt gekeken naar een
vijvertje. Grijs water, het lijkt wel bevroren. Maar dat is niet waarschijnlijk
met die blote armen en hemdsmouwen. Er zal wel eendenkroos op liggen. Ik vind
er niks aan, denkt de man met stok. Hij houdt het
voor gezien. En hoewel hij
met die stok en die aan zijn eigen broekriem hangende kromme arm er het
breekbaarst uitziet van iedereen, is hij wél mooi de enige die zelfstandig in
beweging is.
Typisch Freed. Goed gekeken, oneindig veel geduld.
Zijn eerste foto maakt hij in 1952 van een
wandelaar tussen kale winterbomen langs de Seine, zijn laatste (vanaf zijn
sterfbed, in Garrison, New York) van een kat kuierend over een dakrand. Eigenlijk
was er tussen die eerste en die laatste niet zoveel veranderd vond hij.
Een typisch naoorlogse, humanistische fotograaf.
Degelijk, veelzijdig en begaan met het lot van mensen die zich, meestal tegen
de een of andere stroom in, staande moeten houden - een levenshouding die zoals
bij veel fotografen van zijn generatie gevoed werd door de herinnering aan de
wereldbrand van zijn jeugdjaren.
Tijdens een Europareis die hem in 1952 naar Parijs
brengt, komt hij even later in Amsterdam terecht. Hij zal er bijna twintig jaar
blijven, al reist hij ook in die tijd nog heel wat af: Engeland, Frankrijk,
Duitsland, Italië, Noord Afrika. In 1972 wordt hij lid van Magnum. Hij maakt
boeken over Joods leven in Amsterdam, over politiewerk in New York en de
positie van zwart in blank Amerika, maar altijd en overal fotografeert hij
hetzelfde: de stugge volharding waarmee mensen proberen overeind te blijven in
het leven. Zoals hier in een park in Zwolle.
----
Volharding
verscheen op papier in het boek Fotoverhalen (Lecturis / Fotomuseum Den
Haag, 2014]
Foto: Leonard Freed, Verzorgingshuis Zwolle [1960], collectie Gemeentemuseum Den Haag
Foto: Leonard Freed, Verzorgingshuis Zwolle [1960], collectie Gemeentemuseum Den Haag